Kort verslag van de toertocht Normandie in 2008

Plaats reactie
Marcel Koenders
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-11-2009 21:19

Kort verslag van de toertocht Normandie in 2008

Bericht door Marcel Koenders » 09-12-2010 23:03

Was trouwens wel weer leuk m'n reisverslag terug te zien na ruim twee jaar. Ondertussen is DBS opgericht en lijkt het me leuk mijn toenmalige ervaring ook hier te delen.

Kort reisverslag:

•Vrijdag 20 juni vertrokken we naar Jumiege, vlakbij Rouen. Via de Westerscheldetunnel (voor de meesten de eerste keer) naar Belgie en vandaar via Arras over de binnenwegen richting Rouen.

Afbeelding
Verblijf op camping bij Jumieges.

•Op Zaterdag uitsluitend via binnenwegen bezoek aan Haute Normandie (van Fecamp tot Etretat en via Bolbec weer terug naar Jumieges).

Afbeelding
Zicht op Fecamp

•Op zondag met de snelweg naar Caen (war memorial), vanaf daar via binnenwegen naar Arromanches (kunstmatige haven), de landingstranden in Basse Normandie, Normandy American Cemetry bij Colleville sur Mer, Das Graberfeld des Deutschen Soldatenfriedhofs in La Cambe en terug naar Jumieges.

Afbeelding
Oesters met een beestje in Arromanches.

•Op maandag via pont over de Seine naar Moulineaux (de ruines van chateau Robert le Diable) en Giverny (waar Claude Monet schilderde).

Afbeelding
Met het veer over de Seine.

•Dinsdag via Cap Gris Nez (Batterie Todt) terug naar Nederland.

Afbeelding
Batterie Todt bij Cap Gris Nez.

Vanaf het begin hield de SYM zich uitstekend overeind tussen de motoren. Ik reed vooraan om zo het tempo te bepalen. Dat viel de motorrijders reuze mee. Ze hadden niet verwacht dat je op de scooter constant vol gas kunt rijden en toch een respectabele snelheid van rond de 120 kmpu kunt behalen. De praktijk laat zien dat vrijwel constant toeren zo rond de 110 - 120 kmpu voor menige motorrijder een acceptabele snelheid is om langere afstanden af te leggen. Tijdens de heen- en terugreis liet de SYM zien constant rond de 120 te kunnen rijden. Bij de heuvels van rond de 4,5 a 5% zakte de topsnelheid volgens de GPS terug naar 102 kmpu. Hoogst gemeten snelheid heuvelaf met de GPS is 132 kmpu. Bij het tanken is het verbruik wel navenant: 1 op 25. Daarnaast is de zit comfortabel en houd je het lange tijd vol zonder je benen te hoeven strekken of te hoeven verzitten. Bij zo'n hoge snelheid (constant rond de 120) kan je rekening houden met een actieradius van 250 km. En dat is wat menige motorrijder met een aanmerkelijk ruimere tankinhoud ook heeft. De SYM accelereert nonstop onder de tien seconden van stilstand tot op de rijbaan van de snelweg.

Op de binnenwegen deed de SYM niet onder voor de motorrijders. Het bochtenwerk en de acceleratie verbaasde mijn medemotorrijders. Ze moesten naar eigen zeggen fors aantrekken om de SYM bij te houden. De heuvels en haarspeldbochten bevielen mij op de SYM beter dan op mijn Nighthawk. Bij het tanken kon ik regelmatig een verbuik van 1 op 30 vaststellen en al snel zo'n 35% minder benzineverbuik dan de andere (motor)rijders. Liet voorafgaand aan de tocht menigeen zich laagdunkend uit over de SYM, zowel vanaf het prille begin van de tocht (nog voordat we de Westerscheldetunnel ingingen) tijdens als na de tocht heeft iedereen volmondig zijn vooroordelen teruggenomen. En dat deed me goed, want laat ik wel zijn: het is niet leuk als mensen zomaar afgeven op je vervoermiddel. Vanaf het begin heb ik ook steevast gezegd: wacht maar tot we rijden of ga er zelf maar eens op rijden. Ik heb per slot van rekening al een aardige ervaring als motorrijder opgedaan.

Erg leuk vond ik de ontmoeting op de parkeerplaats bij het Amerikaanse ereveld. Daar parkeerde ik m'n SYM naast twee Engelse scooterrijders. Een van hen reed een Burgman 650, waar hij pontificaal in de lengterichting op lag. Zodra ikernaast stopte, stapte beide Engelsen af, gaven mij een hand en stelde zich voor (dat heb ik onderweg nog geen een motorrijder zien doen). We wisselden info over onze motorscooters uit. In Engeland noemen ze scooterrijders Tupperwareboys (omdat ze in plastic rijden). Daar hebben we het nog eens over gehad en vastgesteld dat de motorfietsen van mijn beide broers dezelfde kwalificatie hebben. Ze kunnen alleen wat harder. En dat is nou net waar iedereen zo'n beetje van terug aan het komen is.

Ik kocht de SYM 17 mei jl. op een beginstand van 750 km. Vorige week vrijdag vertrok ik naar Frankrijk toen de teller op 3.800 km stond. Nu staat de SYM op 5.800 km en ik heb er steeds meer plezier van.

Marcel

Afbeelding
Op de SYM bij Moulineaux.
Vespa LX 125
Honda Nighthawk 650
SYM GTS 250i
Honda Deauville 700
Suzuki Savage LS 650
Jinlun 250 chopper
Honda Magna 700
Kawasaki Eliminator 250
Kawasaki 700 LTD
SYM GTS 250
Honda VT 500 C Shadow
Honda VF 700 C Magna
en een Saxonette (blauw kenteken)

Plaats reactie