Hoe wie wat en waar maak ik een rit

Ga je zelf een leuke rit doen? Vertel het ons.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 1260
Lid geworden op: 09-03-2010 22:18

Hoe wie wat en waar maak ik een rit

Bericht door Ronald » 23-08-2012 22:00

Waar hou ik rekening mee als ik een rit wil uitzetten?

Kies bij voorkeur een omgeving uit waar je redelijk mee bekend ben, je weet daar meestal wel hoe de wegen eruit zien en de leuke bezienswaardigheden om te stoppen of langs te rijden
Pak je een route van internet die aan de andere kant van het land is en het is niet wat je had verwacht dan ben je lang onderweg en blijf je lang sleutelen om het leuk te krijgen
Begin je route kort bij een snelweg zodat het voor iedereen (ook zonder gps) makkelijk te vinden is
Plan je startpunt bij een cafe/restaurant die een uur voor je vertrektijd open is. Veel deelnemers zijn al een tijd onderweg en zijn toe aan een bakkie leut, toilet bezoek ect…
Hetzelfde is ook van toepassing aan het eindpunt. Gezellig wat napraten,drinken en rustig opmaken voor de terugreis

Hou rekening met,
• 30 scoots en 40 man/vrouw
• een stopplaats met voldoende parkeerplaatsen
• een restaurant met voldoende zitplaatsen ,zowel binnen als buiten
• per persoon te kunnen afrekenen (niet altijd mogenlijk)
• de benzine is al duur genoeg dus ook geen 5sterren restaurant
• maak de afspraak dat je met een grote groep komt

De route

Afhankelijk van het jaargetijde start je om 10.30 en probeer omm 16.30 op de eindlocatie te zijn
Dit tijdslot bepaald de lengte van je route en dan zit je meestal rond de 125km gemiddeld
Maak rijblokken van maximaal 90 minuten
De wegen die we graag zien zijn dijkjes en kronkelwegen met een goed wegdek met een minimale snelheid van 60km
Denk aan de periode dat de boeren met baggerkarren van het land komen en de weg bevuilen
Veerboten in de route mag en is leuk maar laat dit weten omdat niet iedereen daar zo over denkt. Bovendien kan het voor behoorlijk wat oponthoud zorgen en fustraties bij andere weggebruikers wanneer je een voorkeurs behandeling krijgt (zomerrit 2011)
Rij een route voor om de knelpunten te zien, stops te controleren en te kijken of het in het geplande tijdsbestek te doen is
Vraag hier om hulp, twee zien meer als een en je heb gelijk een voor cq achterrijder die bekend is met de route. Een grote groep van meer dan 10 volgers ga je niet soepel laten verlopen met 1 voorrijder

Waarom moet iedereen in staat zijn de route te downloadenc.q. kennis te nemen van de route is ?

Ondanks het feit dat de eerste man de route bepaald en dien je deze altijd op een veilige manier te volgen, ook wanneer deze een foutieve route gaat rijden, dit kan gebeuren en soms kan het niet anders omdat de situatie terplaatse is veranderd (werk aan de weg bv.)
Mocht het voorkomen dat je de rijders voor je kwijt raakt dan zou je in staat moeten zijn de weg te volgen naar de eerst volgende pauze plaats of eindpunt

Hoe maak ik een route ?

Dit kan je doen door WWW.ROUTEYOU.com te gebruiken, maak je route sla hem op en plaats de link op het forum
Het voordeel hiervan is dat iedereen het voor zijn eigen soort navigatie kan downloaden
Een andere optie is om je GPX –bestand te delen via (bv) http://www.mijnbestand.nl/
Nadeel is wel dat tomtom rijders hier niets aan hebben tenzij ze het zelf kunnen omzetten of je zet er ok een tomtom(itn) bestand bij
TYRE is ook een handig en makkelijk programma voor het maken van een route en is voor bijna alle navigatie systemen te gebruiken
Het werkt op basis van google-maps en is gratis te downloaden http://www.janboersma.nl/gett/index.php

Tot zover moet het goed gaan







Welke regels zijn er bij het rijden :?
Eigenlijk alleen maar regels die heel vanzelfsprekend zijn, starten met volle tank, gedraag je netjes, meld je af als je weg wilt, eigen risico, niet pushen, niet inhalen binnen de groep en de gebruikelijke fatsoensnormen in het verkeer. Iedereen rijd in zijn/haar eigen tempo. Vanzelfsprekend worden wheelies, stoppies, burn-outs en andere artikel 5 feestjes niet erg op prijs gesteld. :?
Uitzondering op het inhalen, alleen als het echt moet en voorrijders die hier en daar de weg wijzen
Blokkeren van de weg mag niet en doen we ook niet (oficieel)


zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden :?
-Zoals je zult begrijpen is het niet onverstandig om je BRAVOK nog eens na te kijken.
-Kom met een volle tank aan de start
-Hou 't veilig, hou 't leuk
-Rijden in grote groepen is anders dan solo rijden, hou daar rekening mee
-Laat je nimmer opjagen door een ander


.
Suzuki Burgman 400 / Honda silverwing 400
Honda SW-T 600 52500km 07-04-2012 = 20-02-2014
Suzuki V-strom 650 20-07-2017 92.000 km
Suzuki V-storm 650 15-10-2017 8000 KM

Plaats reactie