Reisverslag Duitsland/Frankrijk tour van 18 t/m 24 juli 2021

Motorvakantie? Deel hier jouw ervaringen.
Plaats reactie
Sluizer
Berichten: 27
Lid geworden op: 14-06-2020 10:58

Reisverslag Duitsland/Frankrijk tour van 18 t/m 24 juli 2021

Bericht door Sluizer » 29-07-2021 15:52

De geplande Tour van 18 t/m 24 juli nadert nu snel.

De planning is als volgt:

Zondag 06.00 uur vertrek ik solo van Maassluis naar Ludwigshafen am Rhein.
Afstand over de snelweg circa 500 km.
In Nederland via: A20,A15, A16,A58,A2,A73,A74 tot Splitsing borden Koblenz. Totaal 184,7 km.
In Duitsland: via: de A61 tot aan mijn Hotel in L.Hafen is circa 304 km.
Daar hoop ik rond 17.00 uur aan te komen voor: inchecken, douchen, eten en slapen!

Maandag 19 Juli komt mijn Tourmaat Thomas mij om 10.00 uur ophalen voor de eerst tourdag.
Het verslag van de door hem gepande routes door o.a. de Franse Vogezen en het Schwartz Wald volgen uiteraard na de tour.
De stad Basel (in der Schweitz) staat op het programma als keerpunt.

donderdag 23 juli zijn we weer terug in L.Hafen en zal ik na een hopelijk goede nachtrust op vrijdag 23 Juli weer solo aan de ruim 500 km thuisreis gaan beginnen.
Mogelijk dat ik ergens in de de buurt van Koblenz een stekkie zoek om de reis wat gezelliger te maken.
Dan hoop ik op zaterdag 24 juli weer gezond en wel ons tuintje in te rijden, met waarschijnlijk 2.000 km erbij op de teller.


Beste Tourliefhebbers,

Met bovenstaande "Tekst" meldde ik de bovenstaande tour enkele weken geleden.
Inmiddels is deze alweer 5 dagen voorbij, en kan ik nu dit verslag met foto's afwerken.

De heenreis loopt volgens het boekje tot dat de A61 volledig afgesloten is vanwege de overstromingen in het Ahrdal.
Ik moet nu via de A3 richting Keulen en kan gelukkig een B weg vinden, die via Bonn naar Koblenz gaat.
Mede hierdoor, heb ik deze dag 545 km! moeten rijden naar mijn Hotel.

Geruime tijd de hoogste Talbrücke 135 meter! van Duitsland.
Afbeelding
Mosel Tal
Afbeelding
De eerste keer tanken in D.
Afbeelding


Op 19 juli rijden Thomas en ik L.Hafen uit en rijden naar Bad Dörkheim voor een foto van het Rießen Faß in deze Wijnstreek.
Reuzen Wijnvat
Afbeelding
En rijden verder door het Pfälzer Wald naar: Wachenheim, Kurpfalz Park, Elmsteiner Tal, Kalmit op 673 m, Maikammer,
Lunchen op de Rietburg te bereiken via een steenslagpad! Dan verder naar de Isselsteiner Klimrotsen bij Trifels en wij verlaten Duitsland via het Deutsches WeinTor voor onze eerste overnachting in het Franse Wissenburg. Gereden afstand: 160 km.

Kletterfelsen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Parasailen op de thermiek vanaf de bergen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op 20 juli maken wij ons op voor een rit van 295 km over de belangrijkste Cols van de Vogezen naar ons volgende hotel
in "Weil am Rhein", weer net in Duitsland:

Wij kijken rond in Seebach met zijn Vakwerkhuizen en de plaatsen: Hagenau, Brumath, Truchtesheim. Bij Molsheim nemen wij de Autobahn voor de Route des Cretes over de diverse Cols als Le Honeck en de "Grand Balon", met 1.442 m. de hoogste berg van de Vogezen. Maar voordat wij alweer Frankrijk uit rijden naar het Duitse "Weil am Rhein" voor de 2e overnachting, bezoeken wij nog
De 3 Landenpunt Brug tussen: D, Fr. en Zwitserland. En hebben daarbij een mooi gezicht op het zakencentrum van Basel.
We zijn even de Franse grens naar Zwitserland overgestoken om te kunnen zeggen dat wij daar geweest zijn. :o
Foto genomen vanaf de Drielandpuntbrug tussen D en Fr en zicht op het zakencenrtum van Basel
Afbeelding

Op 21 juli gaan we vanuit W.am Rhein het Schwartz Wald in voor een route van 220 km naar Alpirsbach voor de derde overnachting:

Het valt mij op, dat de bergen van het Zwarte Woud veel compacter zijn en de dalen kleiner en zéér druk en met dorpen bebouwd.
Wel veel natuur met watervallen en dichte bossen.
Wij kwamen door:Lörrach, Todtnau met Rodelbahn en Waterval, Schauinsland 1284 m. Bergrennstrecke, Freiburg, De Kandel met 1243 meter, Wolfach, het toeristische Triberg en Schönwald met een oude Springschans naar ons hotel in Alpirsbach in de buurt van Freudenstad.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

22 juli, onze laatste Tourdag van 204 km gaat van Alpirsbach naar Ludwigshafen am Rhein, de woonplaats van ons STN lid Thomas.

Wij rijden via Freudenstad naar het Schwarzwald Naturpark voor een wandeling over het Lotharpfad. (zie foto's)
Daarna bezoeken wij de laatste > 1000 meter Gipfel "Hornisgrinde" met 1142 m.
Dan het Talort Achern en dan als laatste bezoeken wij voor de aankomst bij mijn Hotel in L"Hafen, het Technisches Museum in Speyer
(zie foto's). Hierna gaan wij naar de Rijnoever en lunchen wij voor de laatste keer samen, met een toost op deze geslaagde tour.

Wij hebben in deze vier dagen bijna 900 km afgelegd, in wisselende landschappen met stevige bergritten en talloze haarspeldbochten.
Het stijgen en dalen tot 12% ging met onze lichte motorscooters prima en de weersomstandigheden waren gewoonweg TOP!
Graag wil ik bij deze Thomas hartelijk bedanken, dat hij mijn gids wilde zijn, én voor zijn grote kennis en ervaring van de bezochte regio's. Het smaakt naar meer!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

23 juli.
Na de tweede nacht in Hotel Newton L 'Hafen, staat de solorit van 184 km naar Andernach op het programma.
Ik vertrek rond 9.15 uur en wil via de B9 richting Koblenz. Dat lukt mij niet door de route die Maps gevonden heeft
Maar na enig zoeken kom ik al rond 13.00 uur bij mijn het Rhein Hotel aan. Dat is nog gesloten en ik waag er een telefoontje aan.
13.30 uur gaan ze weer open en ik bouw intussen de bagage af, en kan op een bank wachten tot ik naar binnen kan.
Keurig op tijd brengt een dame mij naar mijn kamer en kan ik mijn motorkleding verwisselen voor een zomerse outfit.
Langs de oevers staan prima houten banken en ik kijk met plezier naar de schepen, die zich tegen de stroom omhoog vechten.
Aan de overkant rijden lange goederentreinen van DB Cargo met hun Container en Tankwagons. Door de Middeleeuwse poort loop ik het stadje in én de schaduw vind ik een terras voor een koel pilsje. Naast het hotel is een restaurant, die 10% korting geeft aan de hotelgasten en ik neem rond 18.30 een kostelijke Schitzel und Bier. Lekker douchen en vroeg naar bed voor de 385 km thuisreis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

24 juli: Ik vertrek 09.30 uur voor de laatste etappe naar Maassluis en ben benieuwd naar de omstandigheden in het rampgebied bij de A61.
Nou, het loopt nog voor Bonn al spaak. de A61 is richting Keulen volledig Gesperrt. Dus gigantische file richting Ahrweiler en tussen het verkeer wordt een grote opening gemaakt om de colonnes hulpvoertuigen door te laten. Bij een Raststette spreek ik een man, die mij de raad geeft om de linker rij op te zoeken naar de afslag Meckelenburg voor een B weg naar Bonn. We rijden over een Dalbrug en ik kan zo het weggevaagde dorp Ahtweiler onder mij zien. Wat een ramp heeft zich daar voltrokken. Na 10 km tobben is het zover ik kan de A61 af en vind een bord met Bonn/Keulen. Tot mijn verbazing zie ik een afslag naar Venlo en daar moet ik zijn.
Hierna is het constant met 100km/h op de tacho doorgaan én met het verkeer meezwemmen. In Viersen voor de grens ga ik tanken en bel ik Ineke, die is blij dat ik al bijna in NL ben. Via de A73 kan ik de N322 nemen en heeft en rechtstreekse aansluiting met de A15 naar Rotterdam en dan ben je al bijna thuus. En inderdaad circa 15.00 uur zat de 385 km er op en kon ik haar in de armen sluiten.

Tanken in Viersen en nu nog 185 km naar huis.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sluizer op 07-10-2021 15:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Na 56 jaar weer op een (lichte) motorscooter.
Dag record: 545 km. Maassluis - Ludwigshafen am Rhein.
Mijn eerste scooter was een Zündapp Bella R154 150 cc 2 takt in 1962.

Jo
Berichten: 152
Lid geworden op: 30-08-2017 12:07

Re: Reisverslag Duitsland/Frankrijk tour van 18 t/m 24 juli 2021

Bericht door Jo » 29-07-2021 17:10

Prachtige foto's en een mooi verslag Jan.

Bedankt ook voor deze bijdrage aan m'n voorpret voor m'n plannen begin september.

Toevallig dat jullie een overnachting in Weil am Rhein gehad hebben, daar hebben wij nm. op de heen-en terugweg naar/van Andermatt ook een overnachting geboekt in het Carathotel.

;) Jo
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Sluizer
Berichten: 27
Lid geworden op: 14-06-2020 10:58

Re: Reisverslag Duitsland/Frankrijk tour van 18 t/m 24 juli 2021

Bericht door Sluizer » 05-08-2021 10:51

Hallo Jo en Marian,
Dank voor de positieve reactie op onze Tour.
Hopelijk komen jullie deze nazomer nog aan je trekken met de voorgenomen tour.
Ben t.z.t. benieuwd naar jullie verslag en foto's.
Misschien zie ik jullie de eerste DBS tour van 28 augustus a.s. :)
Groet,
Jan.
Na 56 jaar weer op een (lichte) motorscooter.
Dag record: 545 km. Maassluis - Ludwigshafen am Rhein.
Mijn eerste scooter was een Zündapp Bella R154 150 cc 2 takt in 1962.

Jo
Berichten: 152
Lid geworden op: 30-08-2017 12:07

Re: Reisverslag Duitsland/Frankrijk tour van 18 t/m 24 juli 2021

Bericht door Jo » 05-08-2021 11:02

Sluizer schreef:
05-08-2021 10:51
Hallo Jo en Marian,
Misschien zie ik jullie de eerste DBS tour van 28 augustus a.s. :)
Groet,
Jan.
Dat gaat zeker gebeuren Jan! ;)
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Guido
Beheerder / Oprichter
Beheerder / Oprichter
Berichten: 1809
Lid geworden op: 06-11-2009 15:47

Re: Reisverslag Duitsland/Frankrijk tour van 18 t/m 24 juli 2021

Bericht door Guido » 13-08-2021 01:18

Dank voor het verslag, het kost ff tijd maar dan heb je ook wat ;-)
----------------------------------
Honda X-Adv 750 2023, twee punt nul
Honda X-adv 750 2021 The next Level
Honda SW-T 600 2011
Honda NC 700 Interga. The Smooter
Honda FJS 600 Silverwing 2006 Black
Honda FJS 600 Silverwing 2001 Blue

Plaats reactie