Zuid Frankrijk

Motorvakantie? Deel hier jouw ervaringen.
Plaats reactie
Jo
Berichten: 152
Lid geworden op: 30-08-2017 12:07

Zuid Frankrijk

Bericht door Jo » 12-07-2018 12:39

Het is zondag 24 juni 08.00 uur als we aan onze vakantie trip naar zuid Frankrijk beginnen.
Evenals vooraf gaande jaren lift de Burgman mee achter onze Corsa.
Die dag 850 km. naar Voreppe even ten noorden van Grenoble waar we onze Corsa/trailer bij het Novotel-hotel gedurende onze 8-daagse Burgman trip mogen achterlaten.

Afbeelding

Op maandag 25 juni eerst even 30 km. snelweg en dan begint de pret.
Ik had van de winter thuis reeds met Google-maps de omgeving verkend en met Tyre een route uit gezet voor de TomTom over de meest afgelegen en mooiste weggetjes.

De onbekende Noyer-pas ontvouwde zich voor onze ogen als een van de mooiste passen waar we ooit gereden hebben, niet de hoogte en de moeilijkheidsgraad van bv. een Stelvio-pas maar zeker zo mooi.


Afbeelding

Op de pas-hoogte een goed restaurant en een terras met een prachtige view.

Afbeelding

Onze eerste tussenlanding zou na ca. 200 km. in het gezellige bergdorpje Barcelonette zijn.
Met onderweg natuurlijk de nodige tussen-tussenlandingen om van de omgeving te genieten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dinsdag 26 juni gingen we verder zuidwaarts over diverse bergpassen waarvan de Col de la Cayolle en de Col de Turini de hoogste en meest bekende waren.

Afbeelding

Afbeelding

Na ca.250 km. arriveerden wij in Menton waar we enkele dagen zouden verblijven.
Het was er 32 graden en de middellandse zee zag er vanaf ons hotel-balkon heel aanlokkelijk uit.

Afbeelding

Het oude stadsgedeelte van Menton is heel appart en gezellig en een bezoekje staat uiteraard op ons programma.


Afbeelding

Afbeelding

Maar natuurlijk ook even tijd voor ontspanning na al dat "afzien" in de bergen.

Afbeelding

Maar niet te lang...want we bevinden ons maar ca. 10 km. van Monaco en daar willen ook graag heen.
Een retourtje van € 11.00 voor twee personen met de trein verloste ons van een parkeerprobleem in de mierenhoop die Monaco heet.
Nou regent het in Monaco misschien 5 dagen per jaar en ja hoor...die dag regende het.
Maar echt erg vonden wij dat niet want Monaco ligt tegen een berg en het is er trap op - en trap af en om dat bij 32 graden te doen is ook geen pretje dus even bij een van de talloze souvenirs winkeltjes 'n poncho kopen en gaan zien wat we willen zien.

Afbeelding

Het optrekje van de Grimaldi's

Afbeelding

De schitterende paleis tuinen.

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk even de berg af naar de haven om te kijken of daar misschien iets voor ons bij ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Hier lag genoeg....maar helaas niets voor ons.

Zaterdag nemen we afscheid van Menton om natuurlijk via de meest spannende weggetjes naar Castellane te gaan.
Het was er warm...nee...snikheet, en mijn drankverbruik was hoger dan het benzineverbruik van de Burgman.


Afbeelding

Afbeelding

Castellane ons wel bekend van vorig jaar en een prima uitval basis voor de Gorges du Verdon die we dan ook op zondag met volle teugen gaan genieten.


Afbeelding

Afbeelding

Waren de Franse lavendelboeren ons vorig jaar te snel af geweest....dit jaar waren we op tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Bij een bezoek aan het middeleeuwse dorp Trigance moest ik om de Burgman te parkeren op een smal en sterk hellend weggetje draaien.

Afbeelding

Een verstandige motorrijder laat z'n passagier dan even afstappen om dan solo voorzichtig te keren,
maar na zoveel extreem moeilijke weggetjes bedwongen te hebben dacht ik dat wel even met de duo te doen.
Halverwege dreigde ik de balans te verliezen en reageerde ik gelukkig in een reflex om het enige juiste te doen nm. gas geven, daardoor herstelde zich de balans maar had ik op dat moment teveel snelheid om op een veilige manier op de weg te draaien en heb ik 'n stukje "of-road" moeten nemen en ja...daar zijn ze niet voor gebouwd.
Even schrikken en slikken en verder niets aan de hand...dacht ik op dat moment.
Op de prachtige terugweg naar Castellane gedroeg de Burgman zich verder ook perfect, geen gekke geluiden of iets dergelijks.

Bij het hotel aangekomen de Burgman op de middenbok in de achtertuin geparkeerd en dat had ik zoals achteraf zou blijken beter niet kunnen doen.

Maarja...achteraf...door het stukje "of-road" heeft een schakelaar bij de middenbok waarvan ik helemaal niet wist dat die daar zat een tik gekregen waardoor het ca. 1 cm. lange stiftje krom was en bij het op de middenbok parkeren werd deze ingedrukt en bleef hij ingedrukt waardoor een beveiliging voorkomt dat de CVT schakeld.

Tja...verzin dit maar eens!

Ik kwam er in elk geval niet op en heb ten einde raad de ANWB-alarmcentrale ingeschakeld.
De volgende stressprocedure volgde:
Met een taxi van Castellane naar het 60 km. zuidelijker gelegen Grasse gereden om een huurauto op te halen. (€ 150.00 taxi kosten)
Met de huurauto dezelfde dag 310 km. door de bergen naar Voreppe gereden waar onze auto en trailer bij het hotel geparkeerd stonden.
De volgende dag eerst de huurauto in Grenoble inleveren en met de taxi terug naar ons hotel in Voreppe ( € 32.00 taxi kosten) om vervolgens met de Corsa en trailer naar Castellane te rijden om de gestrande Burgman op te halen, een retourtje van 500 km. door de bergen...pppfff!

Na een extra overnachting in Voreppe (ANWB bedankt!) de 850 km. thuisreis naar Heerlen begonnen waar we woensdag 4 juli ca. 18.00 arriveerden.

Wat er verder gebeurd is heb ik al beschreven in de topic "Middenbok schakelaar"

En eigenlijk...zijn we nu aan vakantie toe!

:wink: Jo & Marian.
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

BeTi-Bert
Bronzen sterlid
Bronzen sterlid
Berichten: 223
Lid geworden op: 07-04-2012 12:45

Bericht door BeTi-Bert » 12-07-2018 17:19

Mooi verhaal mooie foto's Jo, voor ons ,...…. maar voor jullie is dit een heel ander verhaal.
Maar je kent het gezegde:

Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!
Als ineens alles op je afkomt,
zit je op de verkeerde baan.
------------------------------------
Suzuki Burgman 650 EX k9 black
Garmin Colorado 300 black
Garmin Zumo 660 black
Solex Oto 1965 black
IPhone 6 black
.

Jo
Berichten: 152
Lid geworden op: 30-08-2017 12:07

Bericht door Jo » 12-07-2018 18:45

Je hoort me niet klagen Bert!

Dit gebeurde op onze laatste Burgman-dag...als het op de éérste was gebeurd dan was het 'n heel ander verhaal geweest.

We hebben een heel mooie vakantie gehad en de oplossing van het probleem heeft alleen 'n paar extra grijze haren gekost!

Groetjes, Jo
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Guido
Beheerder / Oprichter
Beheerder / Oprichter
Berichten: 1809
Lid geworden op: 06-11-2009 15:47

Bericht door Guido » 12-07-2018 20:01

Mooi verslag en leuke foto's Jo.
Bedankt voor het delen.
----------------------------------
Honda X-Adv 750 2023, twee punt nul
Honda X-adv 750 2021 The next Level
Honda SW-T 600 2011
Honda NC 700 Interga. The Smooter
Honda FJS 600 Silverwing 2006 Black
Honda FJS 600 Silverwing 2001 Blue

Scoot_020
Berichten: 1079
Lid geworden op: 10-11-2009 21:26

Bericht door Scoot_020 » 12-07-2018 22:13

Hoe gekker het moment, des te mooier het verhaal achteraf. Deze vergeet je zeker niet meer en dat is ... onbetaalbaar.
Was leuk zolang het duurde. Niet meer actief 17-10-2018

ErikW
Berichten: 123
Lid geworden op: 21-04-2012 06:54

Bericht door ErikW » 13-07-2018 06:18

Leuk om te lezen, en mooie foto's.

Vind het nog steeds raar dat zo'n schakelaar op zo'n rare plek zit. M.i. knullige constructiefout
Oud: Aprilia Atlantic 500
Oud 2: Honda NC700 D Integra
Nieuw: Honda CRF 1000 L Africa Twin

fore (Jos)
Berichten: 517
Lid geworden op: 16-11-2009 23:29

Bericht door fore (Jos) » 17-07-2018 21:19

Prachtige foto's en verhaal.

PS: moderator:
Staat daar geen boete op? ... Ons hier zo doen kwijlen :lol:
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat

Jo
Berichten: 152
Lid geworden op: 30-08-2017 12:07

Bericht door Jo » 24-07-2018 13:01

Ik beken schuld...trek het boetekleed aan...maar heb géén spijt!

:lol: Jo
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Jo
Berichten: 152
Lid geworden op: 30-08-2017 12:07

Bericht door Jo » 25-07-2018 14:47

Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

BeTi-Bert
Bronzen sterlid
Bronzen sterlid
Berichten: 223
Lid geworden op: 07-04-2012 12:45

Bericht door BeTi-Bert » 26-07-2018 11:54

Ja, als ik deze beelden bekijk dan mag het ook wat kosten, prachtig in 1 woord.
Als ineens alles op je afkomt,
zit je op de verkeerde baan.
------------------------------------
Suzuki Burgman 650 EX k9 black
Garmin Colorado 300 black
Garmin Zumo 660 black
Solex Oto 1965 black
IPhone 6 black
.

Plaats reactie